Team Dignitas .. obrat na scéně?
Abych vyvedl všechny z omylu hned v úvodu, musím říct, že nápad týmového kouče jako takového není na herní scéně novinkou. Poprvé se objevil ve zlaté době Quake III Arena a jeho náplní práce bylo dohlížet na hladký průběh zápasu svého mašaftu. Mezi hlavní náplň práce kouče v Q3 patří:
- Časování důležitých itemů
- Koordinování útoků
- Držení hráčů zkrátka, tj. aby nedělali hlouposti, drželi přidělené pozice, nehuntovali soupeře apod.
- Dohlížet na stav hráčů, zda-li jsou schopni s daným počtem munice a zdraví udržet přidělenou pozici
- a podobně...
V Quake měl týmový kouč smysl neb nejdůležitější náplní práce bylo hlídaní, tzv. časování itemů, které byly klíčovými pro celou hru. Od těch se pak odvíjely útoky a celá strategie hry. Coach jako takový neměl vlastní počítač, seděl vedle týmu a jedinou možností komunikace a účasti na hře, která mu byla dovolena, byla přítomnost na týmovém ventrilu/teamspeaku a případně sledovat hráče na jejich monitorech. Hráči pak hlásili časy a kouč se staral o zbytek.
Výhoda kouče spočívá v tom, že on je v týmu samozvaným bohem, který má vždy poslední slovo. Pokud se tým na něčem neshodne, úkolem kouče je zhodnotit situaci a rozhodnout o strategii útoku, jeho koordinaci, načasování apod. Alespoň tak to bylo v Q3.
V Call of Duty je však něco takového novinkou. Angličani jsou tak první, kteří s myšlenkou zavést kouče do Call of Duty 2 přišli. Teď však vyvstává otázka, jak to přijme scéna a co si Team Dignitas pod "team coach" představuje. Je zde několik faktů, které by se měly zvážit. Některé mluví PRO a některé PROTI.
V prvé řadě je otázka, jak se na týmového kouče budou dívat na LAN turnajích. Jelikož je něco takého ve své podstatě novinkou, ne všichni se na to musí dívat s otevřenou náručí. Najdou se i tací, kteří budou považovat kouče jako cheat. Týmový kouč se používá hlavně při offline zápasech na LAN parties a podobných akcích. V online zápasech totiž nikdo nepovolí spectatora a PAM mód nedokáže zamknout spectatora k danému týmu (Alies, Axis). Dále je tady fakt, že v Call of Duty není co časovat a tak využití kouče při online zápasech, je nemožné.
Dále je tady styl hry, který byť v mnoha bodech stejný, je kompletně jiný. Máme tady obranu a útok, nehlídáme několik itemů, nečasujeme, apod.
Využití kouče v Call of Duty bych viděl takto:
- hlídání hráčů při obraně, tj. držení pozic, střídání, pomoc na jiných místech při útoku, správně zvolené zbraně pro dané pozice, apod.
- dohlížení na hráče samotné, tj. zda jsou správně rozprostřeni po mapě, správně zformováni k útoku, časování nades, pozici při kempech a hlídaní bombiště apod.
- držení hráčů zkrátka, tj. aby nehuntovali, nedělali zbytečné chyby jako vytahování pozic, blbnutí se zbraněma apod.
- řešení hádek a případných neshod při formě obrany, útoku, když jsou hráči v úzkých apod.
Na druhou stranu, kouč v Call of Duty úplně využití najít nemusí, jelikož:
- TOP týmy ví, že každá chyba je může stát cenný bod a tak drží pozice, komunikují s klidem, mají předem navolené zbraně (sniper, brokař, mp apod.), pozice a v případě potřeby se střídají
- TOP týmy mají předem stanovenou strategii nejen pro mapu samotnou, ale rovněž pro několik situací v dané mapě a tak mají předem stanoveny pozice a prostor
- TOP týmy dohlížejí sami na sebe, neb chování jednotlivce může ovlivnit celou hru a to nejen mentalitou (viz eSuba na CZ Klan Trophy apod.), ale rovněž vytahováním pozice, huntováním apod.
- TOP týmy mají vlastní styl hry, proto vynikají nad ostatními. Představa, že všechny týmy hrají stejně je absurdní a tým jako takový musí být sehraný, tj. hádky se řeší výměnou hráčů
Celkově vzato, je týmový kouč v Call of Duty 2 něčím neslýchaným. Tedy, alespoň dosud. Uvidíme, jestli tímto krokem Dignitas něco získají a hlavně, co je cílem jejich tzv. Team Coach. Pozice jako taková však není výsadou Quake 3, mohli jsme se s ní setkat i v Counter-Strike, byť jen okrajově i jiných hrách, nicméně nejvíce však vynikala právě v Q3.
Co si myslíte vy? Uvítali byste kouče v týmu?
#dignitas
Team Dignitas
#modrakrev